Hij verfde het stopcontact wit na een kortsluiting. En trok vervolgens 165 euro van mijn borg af. Wat hij niet had mogen doen volgens de rechtsbijstand, maar hij komt er wel mee weg.
Ik woonde 3 jaar in de duurste wijk van Breda. “Zo, toe maar”, was immer de reactie. De buren keken me steevast geïrriteerd aan als ik mijn al te kleine Opel tussen hun Tesla en Audi parkeerde. 🚗
Maar zoals wel vaker: veroordeel een boek niet op zijn omhulsel.
Een paar hoogtepunten:
🔌 De hal, een donkere gang vol bungelende kabels.
🚾 Een toilet waar je niet op kon zitten met de deur dicht, terwijl die grensde aan de gemeenschappelijke overloop.
🚿 De afvoer zat continu verstopt. Deed ik de was? Dan kwam het water bij de onderburen omhoog.
🖌 Het behang mocht niet van de muren: “Wij weten niet wat daarachter zit.”
Maar je betaalde dan ook slechts 1.000 euro per maand 😉. In coronatijd natuurlijk verhoogd, want voor een huisbaas met een hoop panden was dit geen makkelijke tijd.
⚡Ik had kortsluiting in een stopcontact, zoals we vaker kortsluiting hadden. Natuurlijk mijn schuld. Want ik had te hard aan de stofzuiger getrokken. Hoe dan ook: de huisbaas verfde het stopcontact wit voor een inspecteur voor de brandveiligheid kwam.
Ja, we vroegen om een opknapbeurt. De reactie: “Dat voel ik niet in mijn portemonnee, maar in mijn hart. Jullie huurders maken dat toch weer kapot.”
Waarom ik daar toch 3,5 jaar heb gezeten? De huizenmarkt. Ga maar eens iets vinden als zzp’ende eenpitter.
Afgelopen maand vertrok ik
Ik was benieuwd: zou ik mijn borg terugkrijgen? De vorige bewoner in ieder geval niet. En ja hoor, daar was de mail. “Er is in het verleden waterschade ontstaan door het laten overlopen van de douche. Dit heeft geresulteerd in vochtplekken op het plafond. Om die reden zullen wij een bedrag van €165,00 in mindering brengen van je borg.” 💸
Een lang verhaal, denk aan de afvoer en gedateerde badkamer. Het gebeurde 1,5 jaar geleden. En die hal zat al vol vlekken. Mijn verzekeraar zei toen: ‘Je huisbaas moet eerst zijn eigen verzekering raadplegen.’ Daar werd die boos om, waarna ik het nummer van mijn verzekeraar gaf.
Maandenlange radiostilte
En nu… Geen overleg, geen bewijs, niks. Gewoon inhouden. Ik schakelde mijn verzekering in. De adviseur zei dat de huisbaas dit niet mocht doen, alleen was 165 euro vergoeden voor hen minder werk. Dus kreeg ik dat bedrag van hen. Het voelt zó onrechtvaardig.
Ik hoor regelmatig verhalen over huisbazen die plots bij iemand in de woning staan of huurders bedreigen. Ze hebben een machtige positie, aangezien de vraag veel groter is dan het aanbod. Daardoor pik je een boel. Openlijk over deze problemen praten is spannend: je huisbaas kan je het leven zuur maken.
Lieve huiseigenaren
❤️Behandel je huurhuis als je eigen huis. Begin daar eens mee. En tussenpersonen, verhuurmakelaars: als je toch servicekosten vraagt, regel het dan ook goed voor de huurders. Houd het een beetje menselijk. Ik heb nu het geluk dat mijn huisbaas tevens mijn vriendin is, maar ik weet hoe machteloos je je voelt💘
0 reacties